Sumários

The Near Impossibility of Getting to Net Zero by 2050

28 Setembro 2024, 11:00 João Guerra

Governance for net zero requires a consensual distribution of capability and opportunity favouring currently “left behind” people, communities, and nations. This covers inequity and inequality, wellbeing, and flourishing, just transition, dislocation of workers from ancestral homes and communities, distributive fairness, and the “moral underpinnings of being-ness”


The critical raw materials stories

27 Setembro 2024, 14:00 João Guerra

Today, the data shows a looming mismatch between the world’s strengthened climate ambitions and the availability of critical minerals that are essential to realizing those ambitions.

Using data collected by the students on mining on land and in the ocean, they discussed this situation and its social, economic and environmental impacts.


Climate Change ans Sustainability Science

20 Setembro 2024, 16:00 João Guerra

A primeira de um conjunto de 3 aulas a ser ministradas por Tim O`Riordan.
The role of climate change in contributing to tipping points which chaotically disturb the normally stabilising natural processes of the Earth into wholly unexpected outcomes which cannot fully be prepared for
The implications of combinations of tipping points for overwhelming human capacities and actions for reaching progressive means of achieving sustainability
The relationships between science and politics in creating the barriers to achieving sustainability science
The role of sustainability science in higher education and its purpose in this PhD course and in your research
Implications for your research when incorporating sustainability science into your work.


Apresentação

13 Setembro 2024, 18:00 João Guerra

Depois de uma breve apresentação dos Objetivos da UC:

a)     reforçar a identidade interdisciplinar do Programa;

b)    promover o conhecimento mútuo entre docentes e respetivas orientações letivas;

c)     marcar o carácter de saber constituinte (e não saber constituído) do Programa, que procura conhecer, pensar e sugerir modalidades de intervenção diversificadas;

d)    contribuir para uma maior aproximação entre docentes e discentes, salientado o facto de que o Programa é uma obra em construção, aberta ao contributo de todos.

Os alunos apresentaram-se e foram informados sobre a metodologia de avaliação. Formaram-se, depois, os primeiros grupos de trabalho para as primeiras três aulas. Foram ainda dadas informações sobre o modo como essas aulas irão funcionar.